Sundhedsbasen

Din guide til sundhed og sport
Puls og træning | Find din max puls

Puls og træning | Find din max puls

Har du tænkt på, hvordan du finder din max puls? Det er faktisk ikke så svært, men det kan være en god indikator at have med i sin træning. Ved at træne efter din puls, kan du nemlig få en mere intens træning. Du tager derfor din træning til et højere niveau ved at tage højde for din max puls. Ved du endnu ikke, hvad din max puls er?

Det er faktisk ikke så svært at teste, og du kan sagtens gøre det alene. Vi giver her gode råd til, hvordan du finder din max puls.

Det skal du bruge

For at kunne måle din max puls, skal du selvfølgelig have udstyr, der kan måle din puls. Her er et pulsur klart at foretrække, da det ikke generer dig, når du er ude at løbe eller træner. Der findes mange forskellige pulsure med en masse smarte funktioner. Det er op til dig, hvor fancy det skal være. Det skal bare som minimum kunne måle din puls, når du løber. That’s it. Dernæst skal du have en god løberute, der ikke forstyrrer din løbetur. Det kan fx være lyskryds, togbaneafskæring, og hvad der ellers kan tvinge dig til at skulle stoppe op. Derudover skal der gerne være en bakke til sidst på ruten.

Sådan gør du

Når du har styr på pulsur og løberute, er du ved at være klar. Inden du går i gang, er det vigtigt, du føler dig frisk og udhvilet. Din krop skal være klar til at performe. Start dit pulsur og gå i gang med opvarmningsdelen. Det indebærer let løb i 8-10 min. Registrer dit pace, når opvarmningen er færdig. Dernæst skal du for hver 200-300 meter sænke dit pace med 5-8 sekunder, hvilket du fortsætter med yderligere 8-10 minutter. Du skal nu være nået bakken, hvor du skal yde alt, hvad du kan hele vejen op til toppen (eller evt. til du ikke kan mere). Når du har nået toppen (eller er stoppet inden), måler du din puls. Dette er din max puls. Her kan du læse mere om puls.

Eller se denne video om puls og træning