Sundhedsbasen

Din guide til sundhed og sport
Få mest muligt ud af din løbetræning

Få mest muligt ud af din løbetræning

Er du gået i gang med den helt seriøse løbetræning? Måske træner du op til et hel- eller halvmaraton? Måske vil du bare gerne kunne løbe en vis distance uden at være ved at falde død om. Uanset hvad målet er, kan løbetræning være en fantastisk måde at dyrke motion på.

Det kan give ufattelig meget for ufattelig få ressourcer. Det er da fantastisk. Vi giver her gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af din løbetræning.

Hvad er målet med din løbetræning?

Man kan i mange forskellige aldre og tidspunkter i sit liv beslutte sig for at begynde at løbetræne. Der kan være mange forskellige behov, der tricker, at det lige er løbetræning, man tyer til. Nogle gør det af konkurrencemæssige grunde, da de måske ønsker at melde sig til et løb, hvor de ikke ønsker at ende som nummer chok. Det kan være af motionsmæssige grunde. Løbetræning er nemlig en nem måde at få motion på. Det kan også være for ens velvære, da løbetræningen giver noget ro og betænkningstid, hvor man får mulighed for at få fornyet energi til sjælen. Du kan læse mere om, hvordan du får mest ud af din løbetræning her.

Uanset hvad grunden er, er det vigtigt, at du er klar over, at ingen grund er forkert. Du skal gøre det, fordi det er noget, du har behov for. Det er dog en god idé at sætte nogle mål på. Hvad er egentlig formålet med, at du løbetræner? Fra ovenævnte eksempler kunne det være at kunne løbe et halvmaraton uden at være sidst, at forbedre sin kondition, tabe sig, opnå en mediterende oplevelse. You name it. Overvej, hvad formålet er og tilpas din løbetræning efter det.

Vælg det rette udstyr

Når du skal til at i gang med din løbetræning, er det en god idé at have sørget for det rette løbeudstyr. Det er op til en selv, hvor meget man ønsker at gøre ud af det. Der findes nemlig et væld af smart løbeudstyr. Som minimum skal du dog anskaffe dig et par gode løbesko. Det er helt essentielt for at sikre, at du får den bedst mulige løbeoplevelse. Går du på kompromis med løbeskoen, kan du være uheldig og ende med skader eller blot en ubehagelig løbeoplevelse.

Flere sportsforhandlere tilbyder en gratis løbetest, hvor de hjælper med at finde den helt rette sko til dig. Selvom der er behov for lidt udstyr, når man skal løbetræne, er det bestemt ikke noget, du behøver at bruge en formue på.

Er der nogen fremgang med din løbetræning?

Når du er kommet i gang med din løbetræning, er det en god idé at holde styr på, om der sker nogen fremgang. Det giver dig en indikator på, om det er det rigtige, du gør, eller der skal laves nogle justeringer hist og her. Husk at udfordre dig selv, hvis du føler, du løber den samme distance på den samme tid. Fremgang er motiverende.

Registrer dine løbeture blandt andet i forhold til distance og samlet løbetid. På den måde kan du nemt se, om der er sket en fremgang. Har du din smartphone med på løbeturen, findes der et væld af forskellige apps, der kan registrere det for dig, når du er ude at løbe.