Sundhedsbasen

Din guide til sundhed og sport
Sådan får du mere overskud i dagligdagen

Sådan får du mere overskud i dagligdagen

Søvnløshed og andre typer af søvnproblemer har ofte en høj indflydelse på ens liv. Får man ikke den anbefalede mængde søvn hver nat, vil man føle sig uoplagt, træt, irritabel og opleve koncentrationsbesvær. Ens overskud og humør vil være lavt, og det kan være svært at omgås andre mennesker.

Man bør derfor adressere sine søvnproblemer, så snart man bliver opmærksom på dem. Oplever du ofte problemer med at sove, så får du i dette indlæg en række gode råd, der kan hjælpe dig til en mere rolig og uforstyrret nat. En god søvn kan gøre underværker for din sundhed, og der er ofte en række ting, du forholdsvis nemt kan implementere i din dagligdag og få tifold af overskud igen.

Husk at motionere

Motion holder både hjerte, krop og sjæl sund. Udover de veldokumentere fordele det har at være aktiv, så kan du have nemmere ved at slappe af og falde i søvn, når du dyrker motion. Motion trætter kroppen, så du kan falde i søvn, men hvad vigtigere er, så frigiver motion belønningsstoffer som Dopamin og Seratonin i hjernen, der gør det nemmere at slappe af.

Den motion, som du vælger at dyrke, behøver ikke være hård. Der er studier, der viser, at en rask gåtur på en halv times tid eller 20 minutter på romaskinen efter aftensmaden kan være nok til at have en positiv effekt på dine søvnproblemer.

Ikke for koldt og ikke for varmt

Det kan lyde basalt, men temperaturen på dit soveværelse har stor indflydelse på, hvor godt du sover om natten. Dit sovemiljø må hverken være for koldt eller for varmt, da det ellers kan virke forstyrrende på din søvn. Tænk derfor over, hvor varmt dit soveværelse skal være, førend du finder det behageligt.

Flere søvnforskere anbefaler, at dit soveværelse holder en temperatur på mellem 18 og 20 grader. Synes du, at dette er for koldt, så bør du tage et ekstra tæppe over dig eller lignende. I stedet for at varme hele rummet op, kan du nøjes med at varme dig selv og din seng op. Dette sikrer, at temperaturen omkring dig er konsistent, og at den kun ændrer sig på et afgrænset areal af dit soveværelse.

Dette gør sig også gældende, hvis I er to, der sover sammen med hver jeres præferencer. Tilpas soveværelset til den af jer, der foretrækker det koldest, og så må den kuldskære benytte sig af et ekstra tæppe eller en dyne med en lavere bæreevne.

Mennesket producerer og afgiver varme, når det sover, og du bør derfor også have med i dine overvejelser, at dit soveværelse bliver varmere (og dertil også mere fugtigt) om natten. Er I to, der deler seng, kan temperaturen godt stige med 2 – 3 grader i løbet af natten, og det er derfor ok, at dit soveværelse er en smule til den kolde side, når I går til ro. 18 grader bliver hurtigt til 20, der givetvis er mere behageligt for dig / jer.

Undgå lys og lyde

I tillæg til ovenstående kan det være godt at få præciseret, at folk generelt sover bedst, når der er helt mørkt og helt stille omkring dem.

Det kan være svært at lukke al lys og alle lyde ude af sit soveværelse. Især hvis man bor i et bymiljø, hvor der kan være meget larm fra gaden. Er dette tilfældet, kan det være nødvendigt at investere i vinduer med en bedre isolering eller ørepropper, som man kan sove med om natten.

Har du udfordringer med at lukke alt lys ude af dit soveværelse, så kan du enten bruge et par mørklægningsgardiner eller en sovemaske, der slutter tæt omkring øjnene.