Sundhedsbasen

Din guide til sundhed og sport
Hold i nakken – hvad skal jeg gøre?

Hold i nakken – hvad skal jeg gøre?

Rigtig mange har prøvet at opleve hold i nakken. Det er en rigtig ubehagelig oplevelse, som man nogle gange kan gå længe med, før det går væk igen. Det sætter en stopper for rigtig mange ting, da ens bevægelighed bliver sat på standby, da vi bruger vores nakke og hoved meget, når vi bevæger os rundt.

Det er derfor noget, man for alt i verden skal undgå. Skulle det opstå, skal man helst afhjælpe problemet så hurtigt som muligt. På den måde kan man hurtigere komme videre til en normal hverdag. Læs mere om hold i nakken, og hvordan du får det løsnet op igen.

Har jeg hold i nakken?

Følelsen af hold i nakken kan variere meget fra person til person. Fælles for de fleste tilfælde er dog, at man føler, at ens hoved låser sig fast til nakken. Du vil have svært ved at bevæge dit hoved uden, at det gør afsindig ondt. Nogle mennesker får så mange muskelspændinger, at de slet ikke kan bevæge hovedet. Her er der tale om hold i nakken. Der kan opleves muskelspændinger i forskellig grad, der gør det nærmest umuligt for dig at kigge over skulderen. Skal du se noget til højre eller venstre, vil du typisk være nødsaget til at vende hele din krop for at kunne se det, da muskelspændingerne låser nakken og hovedet fast i en stilling. Hvis eller når det sker, er det vigtigt, at du slapper af og ikke panikker. Det kan gøre smerten meget værre.

Sådan undgår du hold i nakken

Har du oplevet problemer med at have hold i nakken, er der flere ting, du kan gøre for at forebygge, at det sker igen. Det kræver ikke meget. Det er blot små vaner i hverdagen, der skal justeres lidt. Sidder du på kontor, når du er på arbejde, er det en god idé at komme op at stå engang imellem. Derudover skal du sørge for, at dit skrivebord og kontorstol er indstillet ergonomisk rigtigt til dig.

Motion er en god ting, da det løsner op i kroppen. Det er derfor en god idé at holde sig i gang. Undgå at sidde med din telefon eller tablet i skødet. Du kommer hurtigt til at bøje for meget i nakken, hvilket kan skabe muskelspændinger. Drop den tunge taske, der bæres på den ene skulder. Det giver et vrid i nakken, da du går skævt med kroppen.

Det skal du gøre, når det er sket

Når du oplever at have hold i nakken, er der forskellige ting, du kan gøre for at løsne spændingerne i nakken. Du kan benytte kulde og varme til at løsne musklerne i nakken. Det kan være med en isterningepose viklet ind i et viskestykke, der placeres på nakken. Til varmebehandling er en varmedunk en rigtig god løsning. Man kan også benytte en rispose, der kan varmes let op i mikroovnen. Du skal huske at give det tid. På den måde får musklerne mulighed for at løsne sig lige så stille.

En god måde at løsne hold i nakken på er ved at massere området, hvor der er muskelspændinger. Massage kan bløde musklerne lidt op, hvilket gør, at de ikke vil være så stive. Massage kan derfor få spændingerne til at forsvinde. Du skal selvfølgelig også huske at hvile dig, men du behøver ikke at sygemelde dig fra arbejde, medmindre du har et arbejde, der kræver, at du bevæger nakken meget. Let aktivitet i et omfang man kan holde ud, kan også være med til at løsne muskelspændingerne i nakken.

Mangler du øvelser du selv kan lave? Så se denne video.

Bliver du ved med at føle et voldsomt ubehag, er det en god idé at søge læge.